• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Spletna trgovina – trgovina prihodnosti?

Epidemija koronavirusa je negativno vplivala na številne panoge, po drugi strani pa je nekatere tudi močno spodbudila. Med njimi je nedvomno spletna trgovina, ki je bila že prej v porastu, v zadnjih tednih pa doživlja še večji vzpon.

Strokovnjaki pravijo, da je bilo v Aziji podobno stanje že v letih 2002 in 2003, ko so se borili z epidemijo sarsa in sta kitajska spletna trgovcaAlibaba and JD.com znatno zrasla, zdaj pa smo temu fenomenu priča po vsem svetu. V času »koronakrize« so začeli spletne trgovine uporabljati tudi tisti, ki jih prej niso in po napovedih se te navade ne bodo spremenile niti, ko bo epidemije konec.

Med podjetji, ki trenutno dosegajo največjo spletno prodajo, so trgovci z živili. Kitajski JD Daojia poroča, da se je njihova prodaja povečala za štirikrat, ameriški Farmstead pa navaja, da imajo za 30 odstotkov več spletnih nakupov. Številni trgovci, ki so že prej omogočali spletno prodajo, zdaj pa so izkušnjo še optimizirali, zaradi povečanega povpraševanja tudi dodatno zaposlujejo. Pri spletnem velikanu Amazonu so napovedali, da bodo v času pandemije zaposlili 100.000 ljudi, hkrati pa tudi povečali minimalno plačo na 17 dolarjev na uro. Ameriška farmacevtska veriga CVS naj bi zaposlila 50.000 ljudi, trgovec Wallmart 150.000, dostavljavec živil Instacart pa kar 300.000.

O porastu naročil in spletne prodaje poročajo tudi številna slovenska podjetja.

Število naročil se je povečalo za devetkrat

Eno od tistih podjetij, kjer so se morali skoraj »čez noč« iz fizičnega trgovca v segmentu »naredi si sam« preleviti v spletnega trgovca, je Merkur, kjer pravijo, da se je spletno nakupovanje v času krize izjemno povzpelo in narašča iz dneva v dan. »V Merkurju se je število naročil od 16. marca 2020 do danes (na začetku aprila, op. p.) povečalo že za devetkrat. Pričakujemo, da se bo po krizi trend rasti ustavil in padel na raven, ki pa bo še vedno bistveno višja od tiste pred krizo. Po krizi bo rast spletnega nakupovanja umirjena, medtem ko bodo ljudje še vedno posegali po njem zaradi spremenjenih nakupovalnih navad mlajših in starejših ter zaradi ohranjanja potrebe po varnosti, ki jim jo nudi dostava na dom,« predvideva Lidija Rakuša, direktorica marketinga v Merkurju.

V Merkurju so zaznali tudi potrebo po nakupovanju izdelkov, ki jih v spletni trgovini ni moč naročiti, saj narava izdelkov ne omogoča spletnega nakupovanja, na primer izdelkov za gradnjo. Te izdelke lahko kupci naročijo preko telefona ali elektronske pošte. Ta prodajni kanal (kjer prav tako beležijo veliko povpraševanje) je namenjen tudi tistim, ki se na spletno nakupovanje ne morejo privaditi ali nimajo možnosti, da bi se.

Novonastalemu položaju so se v Merkurju prilagodili na različne načine – razširili so ponudbo v spletni trgovini, kjer je na voljo več kot 60.000 izdelkov, z enega odpremnega mesta za spletno trgovino pa so prešli na kar 18 odpremnih mest, kjer pripravljajo pakete za dostavo na dom. Več dela imajo tudi v klicnem centru, kjer so prej sprejeli okoli 20 klicev dnevno, medtem ko jih danes sprejmejo okoli 300; namesto 15 do 20 e-poštnih sporočil dnevno pa jih zdaj prejmejo okoli 800.

Lidija Rakuša pravi, da kupci veliko posegajo po izdelkih, ki so povezani s prenovo in urejanjem doma in vrta ali balkonov. Trend povečanega povpraševanja po izdelkih beljenja in barvanja so zaznali že v februarju, še posebej pa se je povečalo povpraševanje po teh izdelkih s prvim dnem, ko so se vrata fizičnih trgovin zaprla, zato so v nabor izdelkov, ki jih prodajajo na www.merkur.si začeli intenzivno dodajati izdelke iz programa »naredi si sam«. V marcu je bilo največ povpraševanja po notranjih barvah, zaščiti lesa, semenih in čebulnicah, pa tudi po zamrzovalnikih, hladilnikih in pralnih strojih. S sončnimi spomladanskimi dnevi so na dom začeli dostavljati tudi sadike in vse za vrt, na primer vrtnine, sadje in jagodičevje ter dišavnice, pa tudi okrasne rastline, trajnice, semena, zemljo in gnojila.

25-odstotnrast števila večinoma novih obiskovalcev

Iva Marovt iz marketinga spletne trgovine Mimovrste pravi, da so se ob razglasitvi epidemije nakupovalne navade kupcev skoraj v trenutku spremenile oz. so morali fizične nakupe zamenjati za spletne. »V tem obdobju se ni povečala le prodaja, saj smo zabeležili tudi večjo rast števila obiskov, ki se je v primerjavi s predhodnim obdobjem povečalo za več kot četrtino. Pri tem naj poudarimo, da gre pri tej rasti obiska v veliki meri za nove obiskovalce, ki do obdobja pred epidemijo še niso obiskali naše spletne trgovine. Večinoma gre za organsko rast obiska, kar dokazuje moč blagovne znamke Mimovrste, ki je zagotovo prva misel ob spletnem nakupu. V marcu 2020 smo tako zabeležili kar 1.128.555 obiskovalcev,« je povedala.

V prvem tednu epidemije je pri Mimovrste najbolj poskočila prodaja izdelkov hitre potrošnje, kot so čistila, plenice, detergenti, toaletni papir in hrana za male živali. Z odredbo dela in šolanja od doma se je za 100 % povečalo število nakupov računalniške opreme, pri čemer so najbolj prodajani prenosni računalniki, monitorji, tiskalniki, predvsem pa različen potrošni material, na primer kartuše in pisarniški papir. Poskočila je tudi prodaja izdelkov za osebno nego in gospodinjskih aparatov, izdelkov za delo in druženje na vrtu ter izdelkov za telesno vadbo. V marcu so prodali tudi za 350 % več družabnih iger v primerjavi z marcem 2019, za kar 500 % pa se je povzpela prodaja šivalnih strojev (v primerjavi s predhodnim obdobjem). Marovtova pravi, da se trudijo prisluhniti ter ugoditi željam in potrebam kupcev, zato so zaradi »neverjetnega povpraševanja« konec marca v spletno trgovino dodali tudi izbrana živila (testenine, omake, instantne jedi, kavo, žitarice, sladke in slane prigrizke). Nabor izdelkov vztrajno širijo tudi s pomočjo spletne tržnice Mimovrste, ki so jo vzpostavili konec lanskega leta po zgledu Amazonove tržnice (ang. Amazon Marketplace).

Pri Mimovrste menijo, da so se kupci danim razmeram dobro prilagodili in na hitro spremenili svoje nakupovalne navade, zato verjamejo, da se bo v prihodnosti spletna prodaja še povečala.

»Prepričani smo, da bodo tudi novi uporabniki spletnega nakupovanja prepoznali dodano vrednost in vse prednosti sodobnega načina nakupovanja, vključno z boljšim pregledom nad cenami in veliko širino ponudbe, ki jo omogočajo naše virtualne prodajne police – na njih je namreč več kot 150.000 različnih izdelkov. Vse v eni sami trgovini. Seveda pa ne smemo pozabiti tudi na druge ključne prednosti spletnih nakupov – udobje nakupa z domačega naslanjača in dostavo naročila na dom,« dodaja Marovtova.

Spletnposlovalnicz osebnim pristopom

Da splet ni namenjen le prodaji fizičnih izdelkov, ampak lahko podjetja preko spleta uporabnikom tudi svetujejo, priča spletna poslovalnica A1 Live Shop. »Gre za fizično prodajalno, ki v virtualnem okolju z osebnim pristopom ponuja enakovredne storitve kot običajna poslovalnica,« pravi Matjaž Vračko, direktor prodaje zasebnim uporabnikom v družbi A1 Slovenija. Preko pogovora s svetovalcem in videoprenosa si lahko uporabniki ogledajo napravo, ki jih zanima, pridobijo odgovore na dodatna vprašanja in opravijo spletni nakup.

Vračko pravi, da je novi prodajni kanal v manj kot mesecu dni hitro zaživel, dober pa je tudi odziv uporabnikov. »Veliko dodano vrednost predstavlja osebni stik z agentom. Povprečen klic traja skoraj sedemminut, kar je primerljivo z interakcijo v klasični trgovini. Prodajno ekipo smo zaradi velikega povpraševanja še dodatno razširili s prodajalci iz preostalih prodajnih mest, ki so trenutno zaprta. Tako danes ekipa v 'live shopu'šteje že dvajset prodajnih agentov, prodajni rezultati pa so v tem trenutku primerljivi z večjimi prodajnimi mesti v naši prodajni mreži.«

Dodaja, da ob trenutni rasti lahko zatrdijo, da se bo trend priljubljenosti spletnih trgovin v prihodnosti še nadaljeval in zato spletne prodajne kanale nenehno izboljšujejo in razvijajo. Želijo si jih približati vsem prodajnim skupinam, ki obiskujejo njihovospletno stran, hkrati pa prilagajajo prodajno ponudbo glede na specifične značilnosti kanalov in vpeljujejo nove mehanizme, ki bodo prispevali k še boljši prodajni konverziji.

Žito širi spletno ponudbo

Kmalu po razglasitvi epidemije so se v Žitu povezali z aplikacijo Wolt, kjer so uporabniki lahko naročali njihove izdelke, zatem pa je Žito vzpostavilo še svojo lastno spletno trgovino. V njej lahko potrošniki izbirajo med 90-imi trajnimi izdelki Žita in Podravke, ki jih dostavljajo po vsej Sloveniji. »Življenje v času epidemije koronavirusa je spremenilo nakupne navade potrošnikov. Danes tako nakupujemo le enkrat na teden ali manj. V trgovino se odpravimo z vnaprej napisanim seznamom živil, strani z recepti pa so ene od najbolj obiskanih na spletu. Da bi potrošnikom zagotovili čim bolj varen in preprost dostop do izdelkov Žita in Podravke, smo se odločili tudi za spletno prodajo. Naše trgovine so tako postale tudi virtualne prodajalne, v katerih lahko potrošniki najdejo vse izdelke, ki jih potrebujejo za pripravo okusnih obrokov doma,« je odločitev za vzpostavitev spletne trgovine razložila Melita Bunić, direktorica marketinga za trajni program v Žitu.

»Potrošniki so odlično sprejeli našo spletno trgovino, posebej jih veseli, da naša dostava poteka po vsej Sloveniji. Trenutno pripravljamo širitev nabora izdelkov v spletni trgovini, v kratkem pa načrtujemo tudi podvojitev števila izdelkov, ki jih imamo v ponudbi,« je izpostavil Dejan Mirković, direktor Žitove maloprodaje. Dodaja, da je bila njihova želja ob zagonu spletne trgovine zgodbo nadaljevati tudi v prihodnje in ne le, da bi to bila njihova trenutna prilagoditev spremembam v povpraševanju in nakupnih navadah potrošnikov ob izbruhu koronavirusa in karanteni.

Big Bang s štirikrat večjo spletno prodajo

Nenehno rast števila spletnih nakupov beležijo tudi v Big Bangu. »Prodaja preko spleta je trenutno približno štirikrat večja kot v dneh pred uvedbo varnostnih ukrepov o gibanju prebivalstva,« pravi Matjaž Butara, direktor marketinga v družbi Big Bang, ki pa hkrati opozarja, da večji obseg spletne prodaje ne more nadoknaditi izpada prodaje v fizičnih trgovinah.

Nabor izdelkov v spletni trgovini so še povečali; poleg ponudbe, ki je kupcem že znana, so dodali tudi izdelke za osebno nego, na primer perilo in izdelke za nego otrok in osebno higieno. Da znanje njihovih svetovalcev ne bi ostalo »zaprto« skupaj s trgovinami, so na spletno stran vključili tudi spletno svetovanje in tako lahko tudi v teh časih svetujejo in pomagajo kupcem.

»Kot opažamo, so kupci dobro sprejeli spletne nakupe, marsikdo pa je v teh dneh celo prvič doslej izdelke kupil prek spleta. Na začetku leta smo v Big Bangu prenovili svojo spletno trgovino, ki je zdaj veliko bolj prijazna uporabniku, hitrejša in preglednejša, vanjo pa smo integrirali tudi naš informativni portal ter spletno trgovino povezali s Klubom Big Bang. Tudi po koncu te krize in odprtju fizičnih trgovin pričakujemo, da bo določen delež ljudi izdelke še naprej kupoval preko spleta. Vsekakor pa si v Big Bangu želimo in prizadevamo, da bi nakupi preko spleta tudi po koncu krize ostali vsaj na trenutni ravni,« je še povedal Butara.

Velik del kupcev prvič kupuje na spletu – in bodo tudi v prihodnje

V eniod največjih slovenskih spletnih trgovin enaA.comugotavljajo, da velik del kupcev v teh dneh prvič kupuje na spletu. »To opažamo tako v pogovorih z njimi kot tudi v sporočilih, ki nam jih pošiljajo. Dobili so novo izkušnjo in prepričan sem, da bo velik del novih kupcev odslej brez zadržkov še naprej kupoval na spletu,« je za MM povedal Aljoša Domijan, partner v podjetju Gambit trade.

Kot zanimivost pove, da so v enem samem dnevu (13. marca 2020) prodali več prenosnih računalnikov kot decembra lani, povečano povpraševanje pa ne usahne. »Prodaja bo aprila več kot podvojena. Trend se torej nadaljuje. Pričakovali smo rast prodaje prenosnikov, razkužil in zaščitnih mask. Presenečenje tudi za nas pa je visoka rast prodaje papirja in tiskalnikov, ki so se zadnja leta prodajali vse redkeje. Poleg tegasproti prodamo vse termometre, spletne kamere in mikrofone. Kupci kupujejo tudi stvari, ki jih zdaj potrebujejo doma. Doma več kuhajo, doma se strižejo, si barvajo lase, se masirajo, trenirajo, tudi kavo zdaj pijejo doma, več se igrajo z otroci in za vse to potrebujejo stvari, ki jih kupujejo na enaA.com,« navaja Domijan. 

Zadovoljni tudi manjši podjetniki

Spletne prodaje so se lotili tudi manjši podjetniki. Ekipa podjetja Digit z lastnim nabavnim kanalom in distribucijo, ki že več kot 25 let oskrbuje trgovine, restavracije in hotele po Sloveniji, je v tem času dobila idejo o spletnem portalu, ki omogoča dostavo živil in drugih življenjskih potrebščin na dom. O spletni trgovini (sicer v drugačni obliki) so razmišljali že nekaj časa, trenutne razmere pa so jih »prisilile« v hitro ukrepanje. V le nekaj dneh so vzpostavili spletno trgovino Preprosto.je. »Doslej smo razveselili že 1500 kupcev s paketi s hrano, pijačo in drugimi potrebščinami. Prav tako smo Zvezi prijateljev mladine Slovenije podarili že več kot 2000 izdelkov, ki so namenjeni družinam v stiski. Odzivi kupcev so zelo pozitivni, ljudje so predvsem presenečeni nad hitro dostavo. Nabor izdelkov širimo dnevno in tako so pri nas na voljo praktično že vsi izdelki, ki jih dnevno potrebujemo. Med petimi izdelki, ki se največkrat znajdejo v nakupovalnih košaricah, pa so mleko, jajca, kisla smetana, maslo in kruh,« je za MM povedal Dean Habuš, eden od idejnih vodij projekta.

S spletno prodajo ruši rekorde tudi ekipa Cuckoo Cups, ki je ob nastopu epidemije pričakovala najslabše, izkazalo pa se je prav nasprotno. Čas okoli materinskega dne so izkoristili za pošiljanje svojih izdelkov (emajliranih lončkov in lesenih desk z zanimivimi napisi), vsakemu pa dodali ročno napisano posvetilo za obdarovanko. »Ko smo videli prve znake, da se letos darila praktično ne bodo več kupovala na klasičen način, torej v nakupovalnih središčih, smo prodajo v celoti prestavili na splet. Že pred tem smo bili močno prisotni na družbenih omrežjih, v tem času pa smo še okrepili pojavnost preko plačanih in dobro nastavljenih oglaševalskih akcij,« pravi Nina Majcen, direktorica Cuckoo Cups.

V njihovem malem podjetju se dobro zavedajo, da se ustaljeni vzorci vedenja spreminjajo. »To je razvidno tudi iz raziskave MOSS, ki kaže, da se je obiskanost spletnih strani v marcu 2020 povečala za 20 odstotkov. Svet se digitalizira, tudi starejše generacije so začele uporabljati aplikacije, kot sta WhatsApp in Viber. Moja mami je pred nekaj dnevi opravila svoj prvi spletni nakup in verjamem, da ni edina. Če se lahko spremembam prilagodijo stare in mlade generacije, je prav, da se prilagodimo tudi podjetniki,« je prepričana Majcnova. 

Da je prav prilagajanje ključno, meni tudi Andraž Gavez, skrbnik ključnih strank v podjetju Moja čokolada. Njegov podjetniški nasvet v tem trenutku je preprost: »Adapt or die«, torej »prilagodite se ali umrite«. »Zdaj se je resnično treba dobro prilagoditi in preprosto preizkušati najrazličnejše načine prodaje, preoblikovati izdelke in storitve ter se ponovno vprašati o pravih vrednotah in ciljih podjetja. Pri nas imamo dve različni ciljni skupini: posameznike, ki čokoladne izdelke kupujejo za darilo, in tiste, ki čokolado in druge izdelke za peko kupujejo za ustvarjanje v kuhinji. Zato je logično, da se je naš prodajni asortiman in posledično tudi marketinška strategija precej spremenila. To smo sicer predvidevali že pred nekaj meseci, a smo v tem trenutku skorajda prenehali prodajati čokolado za darila, obenem pa doživeli ogromno rast prodaje izdelkov za peko,« je opisal trenutno stanje.